דילוג לתוכן הראשי

כשל מוסרי חמור: להציל את חיי החטופים כעת, במחיר חייהם של לוחמי צה"ל, כאשר ניאלץ לחזור ולכבוש את ציר פילדלפי.

 

ערוץ-7: הרב יואל בן-נון:זעקה מוסרית מול בני גנץ וגדי איזנקוט

מי שמוכן להקריב חיים של עשרות ואולי מאות לוחמים בעתיד, רק כדי להציל את חיי החטופים שעודם חיים, איבד את המצפון המוסרי שלו.

הרב ד"ר יואל בן נון
הרב ד"ר יואל בן נוןצילום: חזקי ברוך

הקשבתי השבוע לראש הממשלה, ואחר כך הקשבתי ליריביו הפוליטיים, שפרשו ופירקו את קבינט החירום בעת מלחמה, בגלל דרישתם לבחירות.

לא הצבעתי בעד בנימין נתניהו, ואינני מחסידיו כלל, אבל דבריו היו משכנעים פי כמה מדברי יריביו המתלהמים נגדו. שוב ושוב הם דרשו כניעה לתנאי העסקה שמציב הרוצח סינוואר, רק כדי למלא 'חובה מוסרית עליונה' להצלת חיי החטופים שעדיין חיים, ולהפנות את כל הכוחות של צה"ל מול איראן וחיזבאללה, שהם האיום הקיומי על מדינת ישראל. שוב ושוב חזרו שני רמטכ"לים לשעבר על המשפט: 'אם נצטרך, נחזור לציר פילדלפי', בלי להתייחס כלל לחיי הלוחמים שיפלו בחזרה כזאת.

כמה חטופים עדיין בחיים? כמה לוחמים יפלו כאשר ניאלץ לחזור לציר פילדלפי? התעלמות ממשוואה זו היא לדעתי כשל מוסרי חמור: להציל את חיי החטופים כעת, במחיר חייהם של לוחמי צה"ל, כאשר ניאלץ לחזור ולכבוש את ציר פילדלפי. מי שמוכן להקריב חיים של עשרות ואולי חלילה מאות לוחמים בעתיד, רק כדי להציל את חיי החטופים שעודם חיים כעת, איבד את המצפון המוסרי שלו לחלוטין.

וכל זה הוא חלק ממאבק פוליטי מזעזע להפלת ממשלת נתניהו, בגלל תמיכת ש"ס בעסקת כניעה להצלת החטופים, מתוך הסתמכות עיוורת על פסק הלכה שעבר זמנו.

כולנו ספגנו את המחיר הנורא של שחרור הצורר סינוואר בעסקת שליט, ואין שום ספק שגם פוסק גדול כהרב עובדיה יוסף זצ"ל היה חוזר בו מההיתר ההוא, מפני שכבר לא מדובר בספק חיים בעתיד מול ודאות של חיי השבוי כעת, אלא מדובר בוודאות גמורה – כל עסקה שתציל חיים כעת תגרום בוודאות לרציחות וחטיפות ונפילות לוחמים שלנו בעתיד – מה אפשר לעשות, שהרב עובדיה יוסף זצ"ל כבר לא יכול להסביר לבנו, הרב יצחק יוסף ולאריה דרעי, מה השתנה מבחינה הלכתית?

הטענה השנייה של שני הרמטכ"לים לשעבר היא ההכרח לפתוח במערכה בצפון. זה נכון מאד, אבל שניהם יודעים היטב שעסקה עם צוררי חמאס בדרום, תמנע לחלוטין מערכה צבאית בצפון, כי צוררי חיזבאללה כבר הודיעו שהם יפסיקו כליל את הירי ברגע שתיעצר המלחמה בעזה, והבית הלבן האמריקני לא יאפשר מערכה בצפון, אלא עסקת כניעה נוספת גם בצפון.

זהו עיוורון חמור של שני רמטכ"לים לשעבר, שדורשים עסקת כניעה מול חמאס, שתוביל לעסקת כניעה גם מול איראן וחיזבאללה, וכל זה רק משום הצורך הפוליטי להעיף את נתניהו, שרק הוא 'איום קיומי' בעיניהם.

עם ישראל הרבה יותר חזק וחכם משני הרמטכ"לים לשעבר, ובבחירות הבאות אולי גם הם יבינו זאת במאוחר – מה ששניהם עשו הערב מחייב גם אותם ללכת הביתה בהקדם, ודווקא מהסיבה המוסרית.

נמשיך להתפלל לישועת ה' ולהצלת החטופים שעדיין חיים בכבוד, בלי עסקת כניעה לצוררים, חלילה.

 

תגובות

רשומות פופולריות