רשת מנהרות החמאס

 


יום שלישי ט' בחשון תשפ''ד    09:35   24.10.23   
  כרטיס אישי עבור לצ'אט  

על פי הערכות, רשת המנהרות כוללת 1,300 מנהרות באורך של כ-500 ק''מ  

 
  
מנהרות חמאס מתחת לעזה.!
רשת המנהרות שבנה חמאס ברצועת עזה מציבה אתגר גדול בפני כל חדירה צבאית ישראלית לרצועה. מהם המפרטים של רשת המנהרות של חמאס? ומדוע היא מתוארת כרשת מורכבת? ואיזה קרב "תלת מימדי" זה יכול לגרום?

במקרה של פלישה וכניסה קרקעית לרצועת עזה.

מלבד רשת המתקנים התת-קרקעית של צפון קוריאה, חמאס, שהוגדר כטרוריסט על ידי ארה"ב, גרמניה, האיחוד האירופי ומדינות נוספות, מפעיל על פי ההערכות את רשת המנהרות הגדולה בעולם.

ג'ון ספנסר, ראש לימודי לוחמה אורבנית במכון הלוחמה המודרנית באקדמיה הצבאית של ארה"ב ווסט פוינט, אמר כי גודל "האתגר בעזה עם מנהרות תת-קרקעיות הוא ייחודי". במאמר שפורסם לפני ימים אחדים הוסיף ספנסר, קצין לשעבר בצבא ארה"ב, כי רשת המנהרות הגדולה והמתרחבת היא בעיה ש"אין לה פתרון מושלם, שמחכה לכוחות היבשה הישראליים.!".
על פי הערכות, רשת המנהרות כוללת 1,300 מנהרות באורך של כ-500 ק"מ, כאשר חלק מהמנהרות נמצאות בעומק של עד 70 מטרים מתחת לפני הקרקע, כאשר על פי דיווחים, רוב המנהרות הללו הן בגובה של שני מטרים בלבד וברוחב של שני מטרים.


מומחים מעריכים כי ייתכן שמאתיים בני ערובה, שחמאס הצליח להחזיק לאחר מתקפת הטרור על ישראל ב-7 באוקטובר, נמצאים בתוך המנהרות הללו, במה שעשוי להיות מקום לאחסון אמצעי לחימה, מזון, מים ודלק. חוקרים שחקרו בעבר את רשת המנהרות של חמאס סבורים כי חלק ממנהיגי הארגון מוצבים בתוך מנהרות אלה.

מומחים אומרים כי המנהרות יסבכו עוד יותר את תרחיש הלחימה במקרה של פלישה קרקעית ישראלית לרצועה, וספנסר אמר כי הן מאפשרות "ללוחמים לנוע בין מגוון אתרי לחימה שונים בבטחה ובחופשיות".

מייק מרטין, פסיכולוג מלחמה בקינגס קולג' בלונדון, אמר: "בקיצור, המנהרות האלה מאזנות בכך שהן מנטרלות את היתרונות של ישראל בחימוש, בטקטיקה, בטכנולוגיה ובארגון, כמו גם את הסיכון של חוסר היכולת להבחין בין מטרות צבאיות ואזרחיות שיש לדבוק בהן על פי החוק הבינלאומי. לכן, צה"ל מתמודד עם בעיות בכל הנוגע לפעולות צבאיות בתוך אזורים אזרחיים, שניתן להגדירן כלחימה תלת מימדית".

הוא הסביר למה הוא מתכוון בלחימה תלת מימדית ואמר: "יהיו אלמנטים שיירו מעל מגדלי המגורים ויהיו אלמנטים שיירו מתחת לאדמה. אם בניין נהרס, הוא יהפוך לערימת הריסות, שלאחר מכן תהפוך להרסנית מאוד, במובן של מקום שממנו קל לכל חמוש להגן ולירות. "הלחימה בערים היא אחד השטחים הקשים ביותר שכל צבא יכול להתמודד איתם".

איתור מנהרות חמאס.!
המנהרות ברצועת עזה נועדו בתחילה להבריח סחורות לרצועה וממנה ולמצרים, אך עם הזמן ובשל הגברת המעקב האווירי הישראלי באמצעות רחפנים וציוד ריגול אלקטרוני אחר ברצועה, החל חמאס להרחיב את רשת המנהרות, אך צה"ל גילה את הסכנה והמורכבות של מנהרות אלה רק לאחר המבצע הצבאי בעזה ב-2014.

בעקבות זאת החלה ממשלת ישראל לבנות מכשול גבול תת-קרקעי לאורך גבול רצועת עזה כדי למנוע חדירה דרך מנהרות.

מומחים אומרים כי קשה לאתר את המנהרות מכיוון שהן עשויות להיבנות מתחת למבנים שונים, אך ישנן דרכים שונות לזהות אותן, כגון שימוש במכ"ם וטכניקות למדידת טביעות אצבע מגנטיות, תרמיות ואקוסטיות. עם זאת, לרוב מנהרות אלה נחשפות על ידי מחקר אנושי, על פי מרכז המחקר ראנד בכנס 2017 בנושא.

המחקר האנושי במקרה זה, על פי מרכז ראנד, נועד לסייר כדי לאתר את היעלמותו הפתאומית של אות הטלפון של פעיל חמאס, שעוקב אחריו בדרכו לעבר המנהרות.

 

תגובות

רשומות פופולריות