יציאת מצרים של יצחק לבנון

 

יציאת מצרים של יצחק לבנון

 

בספרו: "בעין הסערה- סודות דיפלומטיים" 



מספר יצחק לבנון על שירותו בתפקידים שונים בשירות הדיפלומטי הישראלי ועל יציאת לבנון - לאחר שעלה עם משפחתו מלבנון לישראל לאחר מלחמת ששת הימים ושחרורה של אימו- שולמית כהן קישיק, שפעלה בלבנון בשירות מדינת ישראל והביאה מידע חשוב לשירותי המודיעין שלנו על תוכניות ארצות ערב ולעליית רבים מיהודי סוריה ולבנון. היא נדונה למוות בתלייה בשל ריגול ואביו- לשנתיים מאסר. בערעור הופחת עונשה לשבע שנות מאסר. מעניין שכבקי במתרחש בלבנון הוא גיבש גם הצעה בשירותו במשרד החוץ לפני מלחמת לבנון שלדעתו הייתה מונעת 18 שנים של הסתבכות בבוץ הלבנוני ומאות חיילים הרוגים, אך לדבריו לא ניתן לו להופיע בפני הקברניטים ולגרום להם לפחות לשמוע אותה.

יציאת מצרים שמופיעה בכותרת הייתה כאשר שימש כשגריר ישראל במצרים, בין היתר במהלך ההפגנות בכיכר תחריר. ההערכות שלו, בניגוד לאלה של הנציגויות הזרות בקהיר, במשרד החוץ ובאמ'ן, היו שהמשטר יאלץ לנקוט באמצעים קשים נגדן וצפויים זעזועים ביציבות השלטון ומובארק יאבד את שלטונו. בשלב ראשון החליט לפנות את כל משפחות הנציגים. שגרירת ארה'ב עונה לו שהוא בפניקה מיותרת. שבוע לאחר מכן פינתה גם ארה'ב את המשפחות. נשיא ארה'ב , אובאמה, שגילה חוסר מודעות משווע למצב דרש ממובארק להתפטר. מובארק ביקש מהאמריקאים לסיים את הסיפור ללא שפיכות דמים ולפתור בצורה מסודרת את המשבר, אך הם סרבו. השלטון הועבר לטנטאווי ע'פ המלצת שירות הביון האמריקאי! כנראה לאחר ששיתף פעולה בעבר עימם. בהמשך, הותקפה השגרירות ע'י המון מצרי וכפסע הייתה אפשרות של טבח בששת מאבטחי השגרירות. השגריר קיבל הוראה להתפנות באופן מיידי באמצעות מטום של חיל האוויר שינחת. לאחר מאמצים רבים ופניות למקבלי ההחלטות, כוח קומנדו מצרי הגיע לשגרירות, סילק את כל המפגינים שנכנסו לאחת מקומות השגרירות (מתוך 3 קומות) וחילץ אותם כשהם עם כאפיות על ראשם. המגוחך הוא  שמשרד החוץ המצרי, לדבריהם ע'פ בקשת טנטאווי, בקשו שלא יתפנו, כנראה כדי להראות שהכול תחת שליטה... מסכם לבנון:" לא כך ראיתי את עצמי נפרד ממצרים, נמלט ממנה כגנב בלילה".

הספר מרתק ומסביר את חשיבות פעולתם של הדיפלומטים הישראליים ברחבי תבל, לקשירת קשרים גלויים וסמויים לטובת המדינה. יצא בהוצאת "ידיעות".

תגובות

רשומות פופולריות