מתן חורש סיפר על החיפוש במנהרת החטיפה אחר הדר גולדין הי'ד

 

אחד הדברים הקשים הזכורים ממבצע "צוק איתן" ברצועה ( יולי-26 אוג' 2014, 7 שבועות ויום) הוא חטיפתו של סגן הדר גולדין הי'ד, טרם כניסת אחת מהפסקות האש האחרונות לתוקפה. על האירוע הרצה לפני חניכי המכינה הקד'צ באור יהודה ובנות השירות הלאומי, סרן במיל' מתן חורש, שנכנס ביחד עם סגן איתן פונד למנהרה דרכה נחטף הדר. ההרצאה הייתה במוזיאון יהדות לוב באור יהודה.

את ההרצאה פתח הרב אופיר שוורצבוים, ראש המכינה, 



שדיבר על התקופה בה אנחנו מצויים: עשרת ימי התשועה, שהחלה ביום הזיכרון לשאה ולגבורה ומסתיימת ביום הזיכרון לחיילי צה'ל ונרצחי הטרור ויום העצמאות. הוא הזכיר את דברי חז'ל על ההגדה של פסח:  מתחיל בגנות ומסיים בשבח" ועל הנאמר :"וירעו אותנו המצרים", שאמרו חז'ל שהמצרים עשו אותנו רעים וכך היה בשואה הנוראה בה נרצחו 6 מיליון הי'ד ובע'ה יתברך הוקמה המדינה בניסי ניסים עם הרבה קרבנות הי'ד.

מתן חורש, בוגר יב'ע גבעת שמואל וישיבת שבי שומרון, ריתק את הנוכחים בסיפוריו ובמצגת הוידיאו שלו.


בתמונה מימין: מתן חורש, הרב אופיר שוורצבוים ויו'ר ארגון עולי לוב- רפאל חיון


 הוא תיאר בפירוט את השתלשלות האירועים במבצע ועל כך שירד לפיר המנהרה בה נחטף הדר גולדין יחד עם סגן איתן פונד, כיוון שלרובה התבור שלו היה פנס שהיה נחוץ בחיפוש. "החזקתי את הרובה עם הפנס ביד שמאל ומכשיר קשר ביד ימין. מאחוריי הלך איתן, שהאקדח שלו היה תקול. הבנתי שאם ניתקל במחבלים, אצטרך לירות מיד". בדרך נתקל מתן בפריטי לבוש וחגור של הדר מוכתמים בדם ומימצאים נוספים שאפשרו לקבוע את מותו, כמעט בוודאות. "אחרי הליכה של 40 דקות במנהרה לאורך כ-500 מ', קבלנו הוראה מהמג'ד לצאת". צה'ל ביצע ירי כבד על תוואי המנהרה וסביבתו כמו בסרטי מלחמה. המנהרה קרסה בעקבות הירי ואז התברר שהחוטפים הצליחו לצאת ממנה עם הדר".

הכישלון להחזיר את הדר השפיע עליו בצורה קשה. "הרגשתי תחושה נוראה ולא הייתי מסוגל להכיל סביבי אנשים". לאחר המבצע הוענק למתן צל'ש אלוף הפיקוד על מעשה הגבורה שלו. סגן איתן פונד קיבל את עיטור המופת. מתן השתחרר מהצבא, למד משפטים וכיום עוסק בעריכת דין. הוא התחתן ויש לו שני ילדים. הוא מתגורר כיום בפ'ת.

"באזכרות של הדר, כשאני עומד מול הקבר לבדי עולה לי הפסוק "קול דמי אחיך צועקים אלי מן האדמה". לפעמים אני ממש שומע אותו מבקש ממני לעשות איתו צדק ולהחזירו הביתה. אני עומד מול הקבר שלו ורק מבקש ממנו סליחה שלא הצלחנו להחזירו. הדר היה בן גילי ובכל מקום בו שירת ממש הצטיין.אני מקווה שנצלח להחזיר גופתו יחד עם אורון שאול הי'ד ושני האזרחים שבשבי החמאס".

לדבריו, תקופת שהותו בישיבת שבי שומרון הכינה אותו בצורה טובה לצבא, שכן הוא הציב לעצמו אתגרים אותם מימש, וכך גם בשירות הצבאי.

תגובות

רשומות פופולריות