הספר אישה חסרת חשיבות בהוצאת מטר- על פועלה של אישה אמריקאית לשחרור צרפת מהנאצים

 

ב-1942 שלח מטה הגסטפו בצרפת הודעה דחופה: "זו המרגלת המסוכנת ביותר של בעלות הברית. אנחנו מוכרחים למצוא ולחסל אותה".




האישה שעליה דיברו הייתה וירג'יניה הוֹל, אשת חברה אמריקאית צעירה מבולטימור שהצליחה בכוח השכנוע להתקבל לשורות "מנהלת המבצעים המיוחדים", ארגון הביון הבריטי שכונה "משרד הלוחמה הבלתי ג'נטלמנית" של צ'רצ'יל. היא הייתה לאישה הראשונה שבעלות הברית שלחו אל מעבר לקווי האויב, ולמרות נכותה (רגל תותבת) עזרה להצית את אש הלהבה של הרזיסטנס הצרפתי וחוללה מהפכה בלוחמה החשאית כפי שאנו מכירים אותה.

 וירג'יניה הקימה רשתות ריגול שנפרשו בכל רחבי צרפת, הנחיתה מהשמיים כלי נשק וחומרי נפץ, הצילה סוכנים רבים ממוות, העבירה מודיעין יקר ערך והייתה אישיות מרכזית בפעילות הרזיסטנס. גם בזמן שפניה התנוססו על פני כרזות "מבוקשת" ופרס הוכרז על ראשה, וירג'יניה סירבה שוב ושוב לפקודות שולחיה שהורו לה לעזוב את צרפת ויתרה מכך, ניהלה מבצעים מעוררי השתוממות למילוט סוכנים שכבר נעצרו, כאשר היא רותמת לצורך זה את הקשרים הענפים שהצליחה ליצור בכל שכבות השלטון והמשטרה. כשהכיסוי שלה כעיתונאית אמריקאית נחשף לבסוף, היא נמלטה וסיכנה את חייה בחציית הרי הפירנאים ברגל עד לספרד. ואולם היא חזרה שוב לשטח האויב, נחושה להציל עוד חיי אדם, ובמיוחד את חבריה למחתרת, ובמלחמת גרילה שנחלה, הפעם כסוכנת של שירות המודיעין האמריקאי, עם משכורת עלובה של 336 דולר לחודש ודרגה צבאית נמוכה ביותר של סגן משנה למרות שהיא הייתה זו שמשכה בכל החוטים - עזרה לשחרר אזורים רבים בצרפת מידי הנאצים לאחר הפלישה לנורמנדי. חשיבותם של לוחמי הרזיסטנס לשחרור צרפת מידי הגרמנים באה לביטוי בדבריו של אייזנהאואר שקבע כי פעולות החבלה, מארבים, הצקות והורדת המוראל של הנאצים - שבצעו קיצרה את המלחמה באירופה בתשעה חודשים והרחיקה סופית 8 דיביזיות של הגרמנים משדות הקרב של יום הפלישה!

סוניה פרנל חושפת כאן לראשונה, על סמך מחקר חדש ומעמיק, את מלוא חייה החשאיים של וירג'יניה הול. זהו סיפור מעורר השראה שעוסק בגבורה, בחייהם של מרגלים ובניצחון אישי בתנאים של מצוקה אדירה ושל אישה אחת שעקשנותה ונחישותה עזרו לניצחון במלחמה. העובדה שמנהיגת גרילה כה חשובה נותרה כה אלמונית היא עובדה שלא תיאמן. היסטוריונים כתבו שהעזרה שלה לשחרור צרפת ולשמירת הכבוד הלאומי בזמן שפל של שיתוף פעולה צרפתי עם הנאצים לא זכתה להכרה הראויה ואינה הגיונית. היא הייתה ראויה בהחלט לקבל את העיטורים הגבוהים ביותר אלא שהדבר נפל קורבן למגמה של תומכי דה גול שרצו לבסס את המיתוס שהצרפתים שחררו את ארצם אך ורק בכוחות עצמם.היא עצמה טענה שאינה רוצה שאנשים ידברו על מה שעשתה. "כל מה שעשיתי נבע מאהבתי לצרפת, מולדתי השנייה".

היה צורך בשלוש שנים של עבודת בילוש ומחקר כדי לחשוף את דמותה  של אישה שפעלה בצללים ובליבה רק תשוקה בוערת להביס את הנאצים. היא שינתה ללא הרף את מראה החיצוני ואת הילוכה, צצה בלי התראה בכל רחבי צרפת בשעות הרות גורל ובאותה פתאומיות גם נעלמה.

הספר המרתק- אישה חסרת חשיבות- ששמו בא לציין את התכונה נטולת האגו של הגיבורה- יצא בהוצאת "מטר" והוא הוכתר כרב מכר של הניו יורק טיימס, שוירג'יניה הייתה גם כתבתו בצרפת, כסיפור כיסוי שהחזיק מעמד זמן רב. 

תגובות

רשומות פופולריות