המדריך לטיפוח השיער ומניעת נשירה והתקרחות

 

 

המדריך  לטיפוח השיער ומניעת נשירה והתקרחות

באדיבות ד"ר להבית אקרמן יועצת מדעית למותג הטיפוח וישי

נשירת שיער הינה תהליך טבעי המעודד התחדשות שיער הקרקפת, הדבר מהווה בעיה כאשר מדובר בנשירה מוגברת ולא מאוזנת.  לשיערה יש מחזור חיים של שלושה שלבים- שלב הצמיחה, שלב הנשירה ושלב המנוחה. בקרקפת תקינה בערך 90% מהשיערות אמורות להיות בשלב צמיחה ואילו 10% אמורות להיות במצב נשירה. כלומר- נשירה של כמאה שיערות ביום נחשבת לתקינה.

ד"ר להבית אקרמן יועצת מדעית למותג הדרמו קוסמטיקה וישי: "ישנן סיבות לנשירה לא מאוזנת:  תזונה לא מספקת של אבות המזון ו\או תזונה של אוכל מהיר, סטרס , לחץ נפשי לא מבוקר אף הוא משבש את איזון תפקודי הגוף ויגרום לנשירה".

לדבריה: "בעונת הקיץ אנחנו חשופים הרבה לשמש, ללחות, למים של ים ובריכה- הכלור המלח הלחות והשמש- כל אלה יכולים לפגוע בשיער עצמו- ולהפוך אותו ליבש שביר ופגיע יותר לנשירה".

אז, מתי מדובר בנשירה, של ממש המוגדרת לא תקינה? מומחי מותג וישי מסבירים:

-          כאשר מופר המאזן התקין בין הכמות שצומחת לכמות שנושרת מה שמובל לבסוף לדילול בשיער ולאובדן מהיר של נפח השיער. הסיבות רבות לנשירת שיער ביניהן: תזונה לא מספקת של אבות מזון, דיאטה חריפה, תרופות, מחלות קשות (כן כמו הקורונה) לחץ נפשי ואף תהליך טבעי כמו לידה בו הגוף משתנה ונגרמת נשירת שיער מאסיבית. הדבר מהווה בעיה כאשר ישנה נשירה מוגברת ולא מאוזנת.

-          בעונות המעבר ישנה נשירה מוגברת ועם זאת התהליך הוא טבעי לתקופות אלה.כמו כן גם אם אין נשירה לא תקינה- חשוב לשמור על איכות השיער עצמו-משיער שנחשף תדיר לשמש, כלור, לחות, פנים , החלקות וכד- יראה יבש, ייטה להישבר בקלות וגם זה יראה לא טוב ואף עלול להראות כאילו השיער נושר ביתר.

-           לאחר לידה הגוף משתנה ונגרמת נשירה מאסיבית אף היא הינה טבעית, במהלך ההריון השיער עובר תשושה ויש יותר שיערות במצב צמיחה מאשר במצב נשירה ומייד אחרי ההריון עם הדיכוי ההורמונלי הרבה מהשיער בבת אחת נכנס למצב נשירה. וזה עלול להגיע לכדי נשירה מאד מאסיבית ומלחיצה. לזה כמובן יכול להתווסף נשירת שיער בגלל מחסור בברזל שזה דבר שכיח בהריון. השיער יחזור לעצמו אולם זה תהליך שלוקח חודשים ולכן ניתן לסייע לו. במקרים מסוימים של  נשירה חזקה יש ליטול תוספי מזון על מנת "לעזור" לגוף ניתן ליטול כדורי ברזל במידת הצורך ואף להשתמש בתכשירים שיסייעו לצמיחת השיער בכל מקרה מומלץ . יש להיוועץ ברופא. צריכת תרופות יכולה לגרום לתופעות לוואי אחת מהן תהיה נשירה. שינוי הורמונאלי אצל נשים בגיל המעבר יגרום לנשירה והידללות השיער.  

 

 

 

-          דרכים לחיזוק השיער - יש להקפיד על תזונה נכונה ומאוזנת של כל אבות המזון. ראש נקי- יש לדאוג שקרקפת השיער תהיה נקייה, יש לחפוף תמיד, אבל תמיד פעמיים. אסור לפחד מלחפוף את השיער- שיער נקי ועור קרקפת בלי הרבה שומן או קשקשים- יגרום לשיער להראות מבריק ובריא יותר. במידה והשער שלכם נחשף הרבה למים, כלור או שמש- ממליצה להשתמש בתכשירים של הזנה וכן שמפו אשר יעניקו לשיער את ההגנה שנחוצה לו וזה ישווה לשיער מראה יפה יותר וכן יגן על השיערה מפני יובש ושבירה. וישי, מציע שמפו דנסי סולושנס לעיבוי וחידוש מראה שיער מלא נפח מכיל רמנוז ופילוקסן. כמו כן,  יש למעט בביצועי החלקות, חימום וצביעת השיער - ולמעט בחשיפה לשמש ישירה של השיער ללא הגנה (כובע למשל).

 

-          דרכים לחיזוק שורש השערה: הקפדה על תזונה נכונה ומאוזנת, שמירה על קרקפת נקייה ושימוש במסכת הזנה התואמת לסוג השיער, לחיזוק וטיפוח.

 

-          מניעה מהתקרחות -  מראה השיער משקף את בריאות הגוף. שיער בוהק, גמיש, המקרין חיים יכול להצביע על גוף בריא הניזון היטב מתפריט עשיר ומגוון בכל מרכיבי המזון החיוניים. אך כאשר השיער שביר, נתלש, חסר ברק ומלא בקשקשת, ניתן להסיק מכך שהגוף אינו מקרין בריאות, והחוסר במרכיבי התזונה החיוניים ביותר ניכר במראהו העגום של השיער. מבנה השיערה מתחלק ל-3 שכבות: השכבה הראשונה היא קרומית וחיצונית, השכבה השנייה היא האמצעית ועתירה בחלבונים ואילו השכבה השלישית הינה הליבה הפנימית של השיערה. צבע השיער נקבע ע"י צבענים (פיגמנטציה), חוסר בצבענים יגרום לשיער להיות במראה לבן. הצבענים נמצאים בקליפה הפנימית של השיערה. זקיק השיערה הינו החור בו נמצאת השיערה והוא והמוקף בכלי דם הנקראים נימים (כלי דם קטנים מאד), נימים אלו מזינים את השיערה בחמצן, מים וחומרי מזון, המגיעים אליהם דרך הדם. בקצה זקיק השיערה מצויה בלוטת שומן הנקראת בלוטת חלב ותפקידה ללחח את השיערה על מנת שתשמור על גמישותה וחיוניותה. בדרך כלל בתפריט מאוזן המכיל את כל אבות המזון הויטמינים והמינרלים, יסופקו המרכיבים שהכרחיותם לבריאות השיער אינה שנויה במחלוקת. מרכיבים אלו כוללים את החלבונים, המים הויטמינים והמינרלים.

 

-          אנשים המגבילים את צריכת החלבונים או הקלוריות בכלל, מסתכנים באובדן שיערם, ובשיער יבש ושביר. דיאטות כאסח ושלא לדבר על הרעבה קיצונית כמו באנורקסיה יגרמו לגוף לפרק את החלבון שבו על מנת לספק לגוף את הקלוריות (האנרגיה) הדרושה לו ובכך נגרם מחסור חמור בחלבונים.

 

-          גם מצבי מתח חריף יגרום לגוף לפרק את חלבונו על חשבון קלוריות חסרות ואי מילוי הדרישות הבסיסיות של תפריט מאוזן. חוסר בשומן בתפריט ובמיוחד בחומצת שומן הלינולאית הנמצאת בשמני ירקות וחריע יגרום לירידה בהפרשת השומן מבלוטות השומן הצמודות לשיערה והשיער יסבול ממראה יבש, סדוק ונטול חיים.

 

 

-          חוסר בויטמין A או בטא קרוטין אף הם יסבו לשיער מראה יבש וחסר חיות, בשל שיבוש ביצירת השומן בעור הקרקפת.  מצב של חוסר בויטמינים אלו עלול לגרום להופעת קשקשים, פצעים ועור קרקפת אדום. ויטמינים מקבוצת ה- B ובמיוחד B-6 ,B-12 ,B-5, חומצה פולית וביוטין כאשר הם חסרים, תשתבש אספקת החמצן לזקיק השיערה בשל חוסר בכדוריות אדומות. בשל חוסרים אלו צמיחת השיער משתבשת ומתרחשת נשירת שיער. על כן אספקת ויטמיני B אלו ואחרים חיונית ביותר לצמיחת השיער וחוזקו. חוסר בויטמין C יגרום אף הוא לשיער מפוצל ושביר בשל השיבוש ביצירת השומן בבלוטת החלב של השיערה. מינרלים כמו אבץ,

 

-          נחושת, ברזל וסלניום חיוניים ביותר לשמירה על שיער בריא, חוסר בסלניום ואבץ יגרום להתקרחות ואובדן שיער כללי. חיוניותם של המים בשמירה על בריאות השיער אינה ניתנת לערעור. בהעדר מספיק מים בגוף לא תתאפשר הזנת השיער בלחות היות ולא יהיה מה שימריץ את בלוטות החלב בזקיק השיערה להפריש שומנים המזינים את השיער.

 

-          חשוב לזכור שבכל מקרה של נשירת שיער או בעיה בקרקפת המשפיעה על השיער יש  לפנות לרופא עור לאבחון ובירור- אבחון נכון של הבעיה יוכל להוביל לפתרון יעיל יותר. יש כיום פתרונות החל משימוש בתכשירים להזנת השיער, תכשירים מעודדי צמיחה, ויטמינים שונים, ואפילו הזרקות מיוחדות לקרקפת.

לסיכום, בריאות השיער אכן תלויה בגורמים תזונתיים ובתפריט מאוזן אך לא רק. גם גורמים תורשתיים, נטילת תרופות שונות, מתח נפשי, מחלות שונות ותחזוקת שיער לא נאותה, כל אלה יחד מהווים את הגורמים לבעיות שיער. על מנת לשמור על שיער בריא וחזק איכלו את התפריט המוצע בעתות מתח  עסקו יותר בפעילות גופנית התורמת להעברת חמצן טובה יותר לזקיקי השיער, וכן, הימנעו ממתחים נפשיים מיותרים הגוזלים מן הגוף רכיבי תזונה חיוניים, אשר תוצאתם היא נשירת שיער ומראה חסר חיות. יחד עם זאת, טפלו היטב בשיער ע"י שמפו מתאים לשיערכם ושיהיה עדין ובעל חומרים מרגיעים, סרקו את השיער במברשת עם שיניים מרווחות על מנת למנוע את קריעתו, ולחח אותו בלחות מתאימה ולא בשומן. משיכת השיער בשומן לא פותרת את בעיית המראה היבש והשביר, חיצונית בלבד. סיפוק 2 כפות שמן חריע או שמן ירקות אחר בתפריט היומי ישמנו את השיערה מתוך הגוף, ויתנו חיות לשיער.

טיפ קטן מהמזרח, יש להניח את כריות האצבעות על הקרקפת ולהזיז בעדינות את עור הקרקפת במשך כמה דקות. בסיום הפעולה יורגשו "עיקצוצים" המעידים על פעולה נכונה והזרמת דם לקרקפת.

 

וישי  מציע, סדרת טיפוח לשיער לטיפוח וחיזוק השיערה: שמפו דנסי סולושנס לעיבוי וחידוש מראה שיער מלא נפח מכיל רמנוז ופילוקסן , תרסיס מרוכז דנסי סולושנס המסייע בחידוש מסת השיער וברק מכיל רסברטרול וסטמוקסידין ומארז אמפולות לחיזוק השיערה אמינקסיל קליניקל 5 . המוצרים מותאמים לגבר ולאישה.

תגובות

רשומות פופולריות