ספר חדש: גיבורי כוח נשכחים- פרשייה היסטורית מרתקת מתקופת העלייה הראשונה במזכרת בתיה

 

ספר חדש: גיבורי כוח נשכחים- פרשייה היסטורית מרתקת מתקופת העלייה הראשונה במזכרת בתיה

 

מדוע קצת "דלגנו" על חלוצי העלייה הראשונה והדגשנו את חלוצי העלייה השנייה. נראה שהחלוצים הראשונים, שהיו בעלי חזות חרדית ברובם, לא התאימו לתדמית החלוצים השניים שהתנועה הציונית רצתה לראות: שזופים, מהפכנים ובעלי אידיאלים שהושפעו מהתנועה הסוציאליסטית והלאומנית. כך משתמע מספר חדש בהוצאת "פלדהיים", שחקר את התקופה, פרי עטו של שמואל (סם) פינקל, יליד ארה'ב שעלה לארץ. 




מתברר שמרבית מתיישבי העלייה הראשונה היו שומרי מצוות וכמעט לכל המושבות הראשונות: פ"ת, ראש פינה וכד', נקבע צביון דתי מובהק מתחילת הקמתן.  פינקל מביא את סיפורם המרתק של מייסדי המושבה מזכרת בתיה, שהגיעו מרוסיה הלבנה, כיום בלארוס, איכרים מקצועיים כבר ברוסיה ועלו לארץ ביוזמת הרב שמואל מוהליבר, שעצמותיו אף הועלו לארץ והוא נקבר במושבה ובתמיכת הברון רוטשילד. הברון רכש עבורם אדמות מהכפר הערבי עקיר ולכן המושבה נקראה בתחילה עקרון אך לבקשת הברון נקראה בהמשך על שם אימו, בתיה. פינקל מתאר בצורה מפורטת וממוסמכת את חייהם, את המאבק שניהלו מול פקידי הברון במיוחד בנושא שנת השמיטה. פקידי הברון ראו בהם רק וסלים, שנתונים למרותם המוחלטת. בנושא שמירת שנת השמיטה החליטו מתיישבי מזכרת בתיה להסתמך על פסקי ההלכה של הרבנים האשכנזיים בירושלים, שאסרו על פעילות חקלאית בשנת השמיטה, לעומת פקידי הברון שנסמכו על גישה הלכתית מקלה יותר של היתר המכירה. פקידי הברון הטילו איסורים חמורים כתגובה כולל סגירת בורות המים, מניעת סיוע מזון, גירוש מבית הספר ומניעת ביקורי רופא. רק בעזרת קרן סיוע של העדה החרדית בירושלים ותרומות מחו'ל הצליחו המתיישבים לעבור את השנה הקשה. אולם מיד לאחר מכן הם עברו עוד זמנים קשים בסכסוך נוסף עם פקידות הברון שתבעו מהם תשלום על הוצאות הנטיעות. את הרעיון לכתוב על כך קיבל המחבר מתקופת התנדבות שעשה במושב בית חלקיה החרדי שם נחשף לחיי חקלאים שומרי מצוות ואף עלה לארץ ומסרט שהפיק אחיעזר ארקין, תושב המושבה וצאצא למייסדים על מאבק השמיטה.

לרגל הוצאת הספר התקיים אירוע השקה ב'מזכרת בתיה' בהשתתפות עיתונאים ומובילי דעת קהל. המשתתפים הובלו במנהרת הזמן, כפשוטו, בסיור מרתק ומרגש במיוחד בישוב בהובלת והדרכת הסופר סם פינקל ובסיור במוזיאון הרב מוהליבר של "ציוני דרך - מרכז סיור ולימוד מזכרת בתיה", שם צפו המשתתפים בסרטון "השמיטה הראשונה" המתעד את מאבקם של מייסדי המושבה לשמירת שמיטה מבלי לסמוך על היתר המכירה. באירוע השתתף ראש המועצה, גבי גאון, שבירך את הסופר, שמואל (סם) פינקל 


ראש המועצה, גבי גאון, עם מחבר הספר

וסיפר על התפתחות המושבה.

את הספר ניתן לרכוש ברשת חנויות יפה נוף פלדהיים ובמשלוח חינם באתר האונליין https://yefe.co.il

תגובות

רשומות פופולריות