הטיפול בגינות נוי בשנת השמיטה תשפ"ב- הרב אפרים זלמנוביץ, מזכרת בתיה

 הטיפול בגינות נוי בשנת השמיטה תשפ"ב

 

ציוותה התורה להשבית את הקרקע מידי שבע שנים. "וּבַשָּׁנָ֣ה הַשְּׁבִיעִ֗ת שַׁבַּ֤ת שַׁבָּתוֹן֙ יִהְיֶ֣ה לָאָ֔רֶץ שַׁבָּ֖ת לַה' שָֽׂדְךָ֙ לֹ֣א תִזְרָ֔ע וְכַרְמְךָ֖ לֹ֥א תִזְמֹֽר" (ויקרא כ"ה ד'). בשנת השמיטה אסור לזרוע, לזמור, לקצור, לבצור, לחרוש ולנטוע.

 

בשנת תרמ"ט (1889) היתה שנת שמיטה. פקיד של הברון אבי היישוב ציווה על החקלאים לצאת לשדה ולהוציא לחם מן הארץ אבל המייסדים של עקרון היא מזכרת בתיה לא שמעו בקולו ועל אף שהגיעו לחרפת רעב לא עבדו את האדמה בשנת השמיטה. הם עשו עלייה כדי לקיים כאן חיים יהודיים. הם התנגדו לשימוש בהיתר מכירה לגוי המתיר לעבד אדמותיהם והסתפקו בביצוע מלאכות שנועדו לשימור ולקיום כמו הצלת העץ או הפסד פירות כהוראת רבני ירושלים.

 

בערב שנת השמיטה צריך לבצע כל מלאכה שניתן לבצעה כדי למנוע עשיית מלאכות האסורות בשמיטה. כגון שתילת עצים ופרחים רב עונתיים והכשרת הקרקע להקמת גינה חדשה בתשפ"ג או פעולות שימנעו צמיחת עשבייה.

 

בשנת השמיטה גם בגינות נוי שעליהם לא חלים הלכות שמיטה אין לבצע מלאכה שנועדה לחידוש וצמיחה של הצמחים כמו שתילה או אפילו השקיה מרובה שלא לצורך קיום בלבד או אף גיזום באופן שיתרום להשבחת הצמח אעפ"כ בגינת נוי:  

 

מותר להשקות בכמות המינימום ההכרחי לצורך קיום הצמחים.

מותר לנכש עשבי בר מחשש לשריפות או מסטור לנחשים ועקרבים.

מותר לרסס צמחים למניעת מזיקים או מחלות אם קיים חשש שימותו או יינזקו.

מותר לגזום גדר חיה אם היא מליאה ויפה כדי להותירה על כנה.

מותר לחתוך ענפים מגדר חיה המפריעים למעבר ובלבד שלא יתכוון לחידושו.

מותר לכסח את הדשא כרגיל.

מותר לקטוף פרחים לשימוש אבל לא לחיזוק וחידוש.

פרחי נוי אין בהם קדושת שביעית.

מותר לזבל ולדשן צמחי נוי לצורך קיומן. עדיף לפני השמיטה ובדשן שחרור איטי.

עציצים שאינם נקובים המצויים מחוץ לבית - דינם כגידולי הקרקע.

עציצים בתוך הבית מטופלים כבכל שנה.

גידולי הדרופוניקה או איירופוניקה או בחממות בתנאי בית מותרים בשביעית

מותר להשכיר בית עם גינה לאדם שאינו שומר שמיטה.

 

גינה משותפת - יש להסביר בדרכי נועם לוועד הבית שקימת אפשרות לשמר את הגינה ביופיה גם בשנת השמיטה. לדוגמא שתילת פרחים רב שנתיים עד ט"ו באלול תשפ"א. אם יתנגדו - יפקיר חלקו בגינה בפני שלושה אנשים קודם השמיטה ויודיע לוועד שדמי הועד שהוא משלם כחוק אינם מיועדים לכיסוי הוצאות עבור המלאכות האסורות בשמיטה או פרחים ועצים שיישתלו בשנת תשפ"ב.

תגובות

רשומות פופולריות