פרופ' זהבית גרוס: המצב כיום הוא שנושא השואה אינו מעניין את בני הנוער למעט כאלה שיש להם קשר משפחתי

 

באולם ביה'כ דובב עוז בר'ג התקיימה הרצאה מרתקת של פרופ' זהבית גרוס, 



דיקנית הפקולטה לחינוך באוני' בר-אילן לרגל יום השואה.

ההרצאה במסגרת בית המדרש "תורה או'ר", בראשות הרב יצחק בן- יוסף, שאף פתח את האירוע, שהחל באמירת "ק-ל מלא רחמים" מפי החזן שמעון גרינברג לאחר צפירת הדקותיים. לפני כן הוקרן סיפורו של תליין אייכמן ימ'ש - הסוהר שלום נגר ז'ל.

גרוס הקדישה את ההרצאה לע'נ אביה, צבי ברנר ז"ל, מפעילי הציבור הדתי בר'ג 


החזן שמעון גרינברג וברקע- תמונת צבי ברנר ז'ל

ותיארה את הישרדותו הניסית בטרנסניסטריה, מחוז שהועבר ע'י היטלר ימ'ש לרומניה, בתמורה לשיתוף הפעולה שלהם. אח'כ עלה לארץ והקים משפחה לתפארת ואף זכה לתואר המכובד של יקיר העיר. הוא היה איש עדות וראה חובה מוסרית לספר לתלמידים את סיפורה של היהדות במחוז, שעברה שואה מושתקת (ב"יד ושם" אין תמונות של השואה באזור), שהתבטאה בהרעבה עד מוות, מחלות, קור עצום, מחנות עבודה ורציחות המוניות ביריות. המוטו שהעביר היה שהוא ניצל ממוות פעמים רבות בחסדי הקב'ה, דבר שהגביר בו את האמונה בבורא יתברך. שנים רבות צבי שתק ורק אזהרת רבו של הנכד בישיבה שבה למד שאם לא יכתוב עבודת שורשים על סבו- לא יסע לפולין, גרמה לצבי להיפתח ולספר את סיפורו המדהים.

כמי שחוקרת שנים רבות את נושא השואה, מרצה על כך בארץ ובחו'ל, וחיברה מערכי שיעור שמופצים ע'י ארגון אונסק'ו ברחבי העולם, היא עובדת למצוא שיטות חדשות להנחלת זיכרון השואה. המצב כיום הוא שנושא השואה אינו מעניין את בני הנוער למעט כאלה שיש להם קשר משפחתי. גם לה היה מאד קשה להיכנס במלוא התנופה לנושא. לדבריה, בקרב היסטוריונים בעולם קיים עיוות נוראי בהקשר לשואה. כך ניתן צידוק לתזה שמדגישה את מסכנות הגרמנים, הרוסים, הפולנים ויתר משתפי הפעולה עם הנאצים ולכך שיתכן והיהודים עצמם אשמים במה שקרה להם. גרוס אומרת כי יתכן שצריך להעביר את הנחלת השואה ממה שהיה עד כה- התחום הזהותי לתחום התרבותי. כדוגמא, היא מדגימה בשיר שחיברה: א-שטיקלע ברויט (באידיש- חתיכת לחם), בהשראת סיפורו של אביה, שחיברה  ומופץ בארץ ובחו'ל ב-21 שפות, כולל ערבית, במטרתו להדגים את נוראות השואה, המחסור במזון והאמפטיה לסבל הזולת, באשר הוא.

בהתייחס למצב הנוכחי בארץ ציינה גרוס כי בעולם מנצלים את ההפגנות נגד הממשלה כדי לקעקע את הלגיטימיות של המדינה וזהו, לדבריה, מצב חדש. "אסור לנו לגלגל את השואה לכיוונים פוליטיים. זה מזיק להנחלת השואה , בעיקר בקרב בני הנוער".

ארגן והפיק את האירוע והציג את המרצה: אפרים ארבל.

תגובות

רשומות פופולריות