"עשרת הדיברות" לשמירה על העור בעונת הקיץ ומה כדאי לדעת על בדיקת שומות ונקודות חן באדיבות: ד"ר להבית אקרמן, מומחית לרפואת עור, ויועצת מדעית למותג לה רוש פוזה

 

 

"עשרת הדיברות" לשמירה על העור בעונת הקיץ ומה כדאי לדעת על בדיקת שומות ונקודות חן

 

באדיבות: ד"ר להבית אקרמן, מומחית לרפואת עור, ויועצת מדעית למותג לה רוש פוזה

 

סרטן העור היא מחלה שכיחה בישראל, בה קרינת השמש החזקה מהווה את אחד הגורמים העיקריים להתפתחות נגעי עור. מלנומה היא המסוכנת והקטלנית מבין סוגי סרטן העור השונים.

לדברי ד"ר להבית אקרמן, מומחית לרפואת עור, ויועצת מדעית למותג לה רוש פוזה מסבירה: "בדיקת נקודות חן ובקרת נזקים ושינויים מומלצת על בסיס קבוע בקרב  ילדים, מבוגרים, בעלי עור כהה ובהיר. אנו במדינה שבה אנו חשופים לקרינת השמש כל הזמן: בקיץ  ובחורף, בפקק, בעבודה מול החלון, העור שלנו זוכר וצובר נזקים. במהלך הזמן העור מנסה לתקן את אותם הנזקים,  אולם מרגע שעובר סף מסוים, העור לא מצליח לתקן את התאים הפגומים דבר שמוביל להתפתחות של סרטן העור".

סרטן העור הינו הסרטן השכיח ביותר ומתחלק הגדול לשני סוגים: מלנומה ונון מלנומה. שני סוגי סרטנים אלה קשורים בדרך זו או אחרת לחשיפה לשמש. אומנם סרטן נון מלנומה שהוא השכיח איננו מסוכן כמו מלנומה- אבל גם הוא עלול להתפתח למצב מדאיג, כ1500- חולי מלנומה חדשים מאובחנים מדי שנה בארץ.

כאשר מדובר בסרטן עור הדרך הטובה ביותר היא אבחון מוקדם ומניעה. בניגוד למחלות אחרות,  במקרה של סרטן עור לא נדרשות בדיקות פולשניות, פשוט יש לשמור על כמה כללים בסיסיים.

 הימים אלה חברת לה רוש-פוזה יוצאת בקמפיין חדש SAVE YOUR SKIN אשר מתמצת את הדרך היעילה ביותר לשימוש על העור: בדיקה תקופתית סדירה (פעם בשנה אם אין גורמי סיכון) אצל רופא עור, שימוש במסנן קרינה איכותי בעל תו תקן מחמיר המסנן גם UVA וגם UVB מסדרת מוצרי ההגנה אנתליוס ולמעט בשהייה בשמש בשעות המסוכנות.  

 

"עשרת הדיברות" שיעזרו לנו לשמירה על שגרה בטוחה של העור:

 

1.      יש להגיע לבדיקה תקופתית קבועה אצל רופא עור אחת לשנה (כשאין גורמי סיכון). לאנשים עם עור מאד בהיר אשר מבטא הרבה נזקי שמש או לאנשים עם היסטוריה משפחתית או אישית של סרטן עור יש להגיע לבדיקה בתדירות גדולה יותר. חשוב לציין כי סרטן עור יכול להופיע גם באנשים עם עור כהה וגם לא רק באזורים שנחשפו לשמש ולכן חשוב בדיקה מקיפה קבועה לכולם. ללא הבדל.

 

2.       בבדיקה חשוב לבדוק את השומות גם בעזרת דרמוסקופ. בדיקה פשוטה ולא כואבת יכולה להציל ממצבים בריאותיים חמורים. חשוב להבין שיש כל מני סוגים של סרטנים בעור ולא תמיד העין שלנו או מה שנראה לנו חשוד הוא באמת חשוד אך גם להיפך- לפעמים מלנומה יכולה להיות קטנה ותמימה למראה ולכן חשובה בדיקה עי איש מקצוע.

 

3.      נקודות משתנות, לא סימטריות, גדולות, בעלות מספר צבעים , חשודות יותר. במידה ויש  כאלה,  יש לפנות בהקדם לבדיקת רופא. אולם חשוב לדעת כי יש נגעים שפירים לחלוטין בעור אשר שינוי בהם אינו משמעותי ולא מסוכן.

 

4.      גם ילדים צריכים להיבדק בדיוק כמו מבוגרים,  אמנם סרטן עור נדיר יותר בקרב ילדים, אך זה קיים.

 

5.      יש לשים לב ולבדוק נקודות חן גם במיקומים חבויים כמו קרקפת, כפות ידים,  אצבעות רגלים מפשעות וכד- וגם כאן מומלץ לבדוק עם דרמוסקופ ולהוציא כל נגע משתנה.

 

6.      שומות  מולדות מומלץ לרוב להסירן כיוון שיש להן סיכוי גדול יותר להפוך לסרטן של העור.

 

7.      כל פצע שאינו מגליד לאחר זמן סביר- מומלץ לבדוק וכן אם שומה גדלה או מדממת.

 

8.       חשוב לדעת שבעיקרון נקודות חן חדשות כמעט ולא מופיעות לאחר גיל 40- ולכן כל נקודה כזו לאחר גיל 40 צריכה להיבדק בהקדם. מצד שני יש הרבה נגעים בעור שהם גדולים ונראים מפחידים- (סבוראיק קרטוזות) והם נוטים דווקא להופיע יותר עם השנים- ואלה לא מסוכנים בכלל. בקיצור- רופא עור. כבר אמרנו? (טיפ בתוך טיפ- לכל הקופות יש היום שירות אונליין עם זמינות די טובה- אז אומנם זה לא מחליף בדיקת אמיתית אבל זה יכול לתת מענה מהיר והכוונה)

 

9.       גם אם נחשפנו בעבר לשמש – לעור יש יכולת לתקן. ואם נשמור מפני הנזקים הבאים- נאט את קצב הופעת הנגעים הבעייתיים. כלומר- בכל שלב יש חשיבות להגנה משמש גם אם נחשפנו בעבר- חשוב לאמץ כללי התנהגות נכונים להגנה על העור בכל גיל ובכל שלב

 

10. הדרך הטובה ביותר לשמור על העור (מעבר לבדיקה) זה שמירה קבועה על שימוש במסנן הגנה- כזו שתיכנס לשגרת היומיום כמו צחצוח שיניים. חשוב להבין- אנחנו נחשפים לקרינת שמש כל הזמן כמעט בכל יציאה מהבית, ישיבה במרפסת, פקק וכמובן בחופשה. מריחה קבועה בכמות נכונה ע"פ כל האזורים החשופים (כן גם צוואר, גם מחשוף, ידיים, כתפיים, קרחת....אפרכסות....) לפני היציאה מהבית בכל בוקר ולחדש את המריחה שוב (תלוי בפעילות-אם אתם בחוץ אז לאחר שעתיים, אם אתם במשרד אז לפני היציאה הביתה). אם תבחרו מסנן קרינה איכותי אבל גם כזה שיהיה לכם נח נעים ולא מציק - זה יכנס לשגרה. יש היום תכשירים חדשניים במרקם נוזלי, שקוף, נעים- שנספגים מהר והופכים את המריחה לקלה ולא מעיקה.

 

תגובות

רשומות פופולריות